درمان سینوزیت با طب سنتی
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

سینوزیت و سردردهای ناشی از آن به ویژه در فصل سرما یکی از بیماری‌هایی است که مبتلایان به آن را آزار می‌دهد. شناخت نوع سینوزیت و علل ایجاد آن می‌تواند در درمان آن به فرد کمک کند. در ادامه این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی این بیماری می‌پردازیم. همچنین روش‌های درمان سینوزیت با طب سنتی را بیان خواهیم کرد. مطالعه این مقاله به شما در شناخت بیشتر سینوزیت و پیدا کردن درمان مناسب کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید.

سینوزیت چیست؟

به التهاب سینوس‌ها، سینوزیت گفته می‌شود. سینوس‌ها حفره‌هایی در جمجمه هستند که یکی از علل وجودی آنها سبک شدن جمجمه و حفظ رطوبت مناسب بینی است. درصورتی که مخاط این حفره‌ها به هر علتی ملتهب شود، سینوزیت رخ می‌دهد.

شاید علاقمند باشید درمورد سینوزیت و انواع آن بیشتر بخوانید.

سینوزیت حاد سه علت دارد شامل:

  1. انسداد منفذ سینوس یا گذرگاه‌های سینوسی که شایع‌ترین علت آن سرماخوردگی است.
  2. اختلال در انتقال خلط‌ها و ترشحات
  3. گسترش مستقیم عفونت مثلا از دندان‌های فک بالا یا شنا در آب‌های آلوده.

سینوزیت مزمن نیز سه علت دارد شامل:

  1.  عوامل موضعی مثل پولیپ بینی یا جسم خارجی
  2.  عوامل مجاورتی مثل بیماری دندان
  3.  عوامل سیستمیک مثل نقص ایمنی

از علائم سینوزیت حاد می‌توان به درد شدید موضعی و حساسیت سینوس درگیر، سردرد، انسداد بینی، ترشح بینی، تب و احساس بی‌حالی اشاره کرد.

علائم سینوزیت حاد و مزمن
سردرد، انسداد بینی، تب و بی‌حالی از اصلی‌ترین علائم سینوزیت حاد هستند.

علائم سینوزیت مزمن شامل گرفتگی بینی، ترشحات چرکی بینی و ترشحات پشت حلقی است. در این بیماری احساس سنگینی سر و صورت وجود دارد. همچنین ممکن است قوه بویایی کاهش یابد.

سینوزیت در طب سنتی

نزله به صورتی که در طب سنتی ایران تعریف شده است، در طب کلاسیک تعریف خاصی نداشته و مورد بحث قرار نگرفته است. اما می‌توان سینوزیت‌های حاد و مزمن را در این محدوده مورد بررسی قرار داد.

هرگاه رطوبت بسیار به سمت دماغ (مغز) بیاید اما دماغ (مغز) قادر به تجزیه و تحلیل مواد و استفاده از آن نباشد، آن مواد به صورت زکام و نزله دفع می‌گردد. البته این در صورتی است که قوت دافعه دماغ (مغز) ضعیف و منافذ خروجی مسدود نباشد. در غیر این صورت مواد غلیظ در دماغ (مغز) انباشته می‌شود. این انباشتگی باعث بروز نزله (خلط پشت حلق) یا زکام (آبریزش و گرفتگی بینی) می‌شود.

بنابراین درمان سینوزیت در طب سنتی را می‌توان مرتبط با درمان نزله و زکام دانست که در مقاله‌های گذشته مثل مقاله درمان طب سنتی گلو درد به تفصیل به چگونگی و علت ایجاد هرکدام از انواع نزله‌ها پرداخته‌ایم. در این مقاله روی درمان‌های مناسب برای رفع علائم التهاب سینوس‌ها تمرکز می‌کنیم.

برای مشاهده انواع محصولات جهت درمان سینوزیت، شربت سرفه گیاهی و سایر علائم سرماخوردگی، می‌توانید از طریق لینک زیر لیست این محصولات را مشاهده کرده و بروشور هریک را مطالعه بفرمایید:

محصولات سرفه و سرماخوردگی

درمان سینوزیت در طب سنتی

درصورتی که مبتلا به سینوزیت شده‌اید، اول از همه ضروری است که نکاتی را برای تسهیل روند درمان خود رعایت کنید:

  • بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن در معرض هوا و باد سرد قرار نگیرید و همیشه حتی با وجود زکام گرم، سر را گرم نگه دارد.
  • در صورت تشنگی از مصرف آب سرد خودداری نماید.
  • حکما به استفاده از پوشش برای ناحیه سر و پیشانی به ویژه برای افراد مستعد زکام و نزله تأکید ویژه‌ای داشته‌اند. مطالعات سال‌های اخیر نیز نشان داده که سیستم خنک‌سازی مغز با عروق ناحیه پیشانی ارتباط تنگاتنگی دارد و سرد شدن سر و پیشانی باعث احتقان سینوس‌ها و در نتیجه افزایش احتمال سینوزیت و زکام می‌گردد.
    پوشاندن سر در فصول سرما
    از اصلی‌ترین نکات پیشگیری از علائم سینوزیت و عود کردن آن، گرم نگه داشتن سر و پیشانی به ویژه در فصول سرد است.
  • لذا در فصول سرد، سعی کنید بدون کلاه از منزل خارج نشوید و حتما سر و پیشانی خود ار از سرما بپوشانید.
  • از مالیدن روغن به سر اجتناب کنید.
  • در زکام گرم و سرد از خوابیدن به پشت پرهیز کنید تا از انتقال ماده به ریه جلوگیری شود. بهتر است از بالش استفاده نکند و صورت بر بستر نهاده بخوابید. در این وضعیت ماده به سمت بینی رفته و به سینه نخواهد ریخت.
  • در مجموع از خوابیدن زیاد خصوصاً در طول روز به ویژه پس از صرف غذا و بعد از حمام جداً خودداری نمایید.
  • از انجام فعالیت‌های جسمی شدید پرهیز نمایید.
  • موقتا از فعالیت جنسی اجتناب نمایید.
  • تقویت نمودن دماغ (مغز) و معده ضروری است.

قرص فیتوکلد گل دارو، یک قرص سرماخوردگی گیاهی است که از عصاره سرخارگل و ریشه ختمی تهیه شده و برای بهبود گرفتگی سینوس‌ها و آبریزش بینی بسیار مؤثر است.

خرید قرص فیتوکلد

شستشوی بینی

راهی آسان و قابل اطمینان برای کنترل بیماری سینوزیت و کمک به عدم عود علائم، شستشوی منظم بینی با آب نمک (سرم شست و شو یا نرمال سالین) است. صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن، شب وقت خواب، پس از ورزش و فعالیت، پس از رسیدن به خانه، وقتی در تماس طولانی مدت با هوای بیرون از منزل بوده‌اید؛ بهترین زمان برای شست و شوی بینی است.

اسپری سینول اس یک اسپری سینوزیت عالی برای آلرژی است و به کسانی که دچار حساسیت‌های فصلی یا سینوزیت می‌شوند، بسیار کمک می‌کند.

خرید اسپری بینی برای سینوزیت

تغذیه در سینوزیت

  • بیمار در طول درمان از مصرف خوراکی‌های نفاخ مثل نخود و لوبیا، خوراکی‌های به شدت غلیظ مانند حلیم و کله پاچه، قابض، شور، ترش و میوه‌های تازه پرهیز نماید.
  • استفاده از دارچین در غذاها می‌توانید به درمان سینوزیت کمک کند.
  • همچنین استفاده از هل نیز در دوران ابتلا به سینوزیت توصیه می‌شود. خود هل می‌تواند مخصوصا برای افرادی با مزاج گرم ایجاد سردرد کند. درحالی که روغن آن برای رفع برخی از سردردها، مخصوصا سردردهای ناشی از باد و سرما و سینوزیت می‌تواند مفید باشد.
  • در زمان نزله یا سینوزیت حاد و ترشح پشت حلق رقیق همراه با خارش و حرارت؛ می‌توانید از جو سوپ تهیه نمایید و برای کاهش عوارض یا مقداری انیسون مصرف کنید.
    تغذیه مناسب برای درمان سینوزیت
    یکی از روش‌های درمان سینوزیت با طب سنتی مصرف سوپ جو است.

استحمام و سینوزیت

در نزله سرد، استحمام قبل از نضج ماده (پخته شدن و آماده شدن جهت دفع) مضر اما در نزله گرم مفید است. اگر همراه نزله (خلط پشت حلق)، بیمار مبتلا به تب هم باشد لازم است از استحمام خودداری نماید.

ابتدای زکام، اگر ماده اندک و رقیق باشد استحمام مفید است چون باعث تحلیل ماده به صورت عرق می‌شود. اما در صورتی که ماده زیاد باشد استحمام زیان‌آور است زیرا با تعریق بخش رقیق ماده، تحلیل رفته و باقیمانده غلیظ می‌گردد. اواخر زمان زکام استحمام توصیه میی‌شود زیرا باعث دفع زودتر ماده نضج یافته (پخته و آماده دفع) خواهد شد.

فردی که مکرر دچار زکام می‌شود، استحمام و تعریق در حالت سلامتی برایش مفید است چون رطوبات و بخاراتی که سبب زکام و نزله می‌شوند با تعریق خارج خواهند شد. البته توجه شود که استحمام قبل از مصرف غذا صورت گیرد. فرد به تدریج و پوشیده از هوای حمام وارد هوای محیط بیرون شود. همچنین جهت باز شدن منافذ پوست، مکرر موی سر را شانه نماید که با این عمل، ماده تحلیل رفته و مانع نزله می‌گردد.

  1. اگر نزله گرم است: استحمام صبح ناشتا، مالیدن روغن بنفشه به سر و دست و  پا، تناول غذای سرد و تر و مصرف روزانه گلنگبین مناسب است. ضمناً در نزله گرم جهت غلیظ و چسبناک شدن ماده رقیق، توصیه به در دهان داشتن کتیرا و به دانه می‌شود.
  2. اگر نزله سرد و همراه عطسه باشد: گرم نمودن سر و استفاده از داروهای تحلیل‌کننده مناسب است. استعمال روغن بابونه و مرزنجوش به دست و پا، عدم مالیدن روغن به سر، تناول غذاهای لطیف، خشک و نرم‌کننده سینه، مصرف سوپ گرم و نرم، نوشیدن آب گرم، بوییدن مشک، قرار دادن پنبه آغشته به روغن‌های گرم‌کننده در گوش و نیز بخور سیاه‌دانه جهت نزله سرد مفید است.

روغن و ماساژ برای سینوزیت

می‌توانید ۲ قطره از مخلوط روغن سیاه‌دانه و کنجد را ۲-۱ بار در روز در هر سوراخ بینی چکانده و یا داخل مخاط بینی بمالید. این عمل را ۲۰-۱۵ روز تکرار کنید. دقت کنید که سیاه‌دانه و روغنش در بعضی از انواع زکام مورد توصیه است. ولی نمی‌توان از آن به عنوان یک داروی عمومی برای زکام و سینوزیت استفاده کرد.

روغن سیاه دانه گیاه اسانس دارای تأثیرات قابل توجهی در بهبود قولنج، درد مفاصل و رفع سردرد است. این روغن ۱۰۰ درصد خالص دارای اثر ضد سرفه نیز می‌باشد.

خرید روغن سیاه دانه

به نظر می‌رسد که استفاده از ماساژ درمانی در نواحی سر و صورت از طریق تشدید اثرات فیزیولوژیکی موجب کاهش شدت درد در افراد مبتلا به سردرد ناشی از  سینوزیت می‌گردد.

ماساژ سر از روش‌های درمان سینوزیت
یکی از راحت‌ترین و اقتصادی‌ترین روش‌های درمان سینوزیت ماساژ سر در هنگام سردرد است.

لذا با توجه به شیوع سردرد ناشی از سینوزیت و عوارض آن در افراد مبتلا این مطالعه، ماساژ درمانی سر و صورت را به عنوان درمان غیردارویی در کنترل شدت درد در این گروه از افراد پیشنهاد می‌کند. این درمان همچون سایر درمان‌های مکمل و جایگزین با وجود اقتصادی بودن، در تقریبا تمام موارد فاقد هرگونه عارضه جدی و تداخلات دارویی بوده و انجام آن ساده است و توسط  افراد به خوبی پذیرفته می‌شود.

بخور گیاهی، بهترین درمان سینوزیت در طب سنتی

  • استفاده از بخور آویشن و بخور رازیانه که خروج ترشحات را تسریع می‌کند و خوردن همزمان دم‌کرده آویشن هنگام استفاده از بخور آویشن می‌تواند کمک‌کننده باشد. آویشن از مناسب‌ترین ترکیبات برای درمان افرادی است که مدام سینوزیت آنها عود می‌کند. در سینوزیت، مجرای تخلیه‌کننده ترشحات سینوس، تنگ یا بسته شده، ترشحات در داخل سینوس جمع و چرکی می‌شود. عصاره آویشن بازکننده است و بخور دادنش موجب می‌شود این مجاری باز شده و از طرف دیگر ترشحات غلیظ آن‌ها رقیق و دفع شود. در واقع فرآیند ایجاد سینوزیت از بین می‌رود.

خرید عصاره آویشن

  • استفاده از بخور مخلوط اسطوخدوس، بابونه، آویشن، مرزنجوش و پرسیاوشان، به مدت چند شب متوالی
  • پیاز درشتی را چهار قاچ کرده در ظرف آب جوش بریزید و ۵-۶ دقیقه بجوشانید و سپس بخار آن را تنفس کنید.
  • بخور جوش شیرین به وسیله کتری برقی و یا ظرف آب جوش انجام می‌شود. باید یک سوم ظرف را پر از آب کرده و به مدت ده دقیقه، هر دقیقه یک قاشق جوش شیرین داخل آب ریخت. پس از هر بار ریختن جوش شیرین، تنفس بخار تولیدشده می‌تواند طبق نظر برخی حکمای طب سنتی به درمان علائم سینوزیت کمک کند.

فراموش نکنید که سینوزیت در برخی موارد مرتبط با انواع عفونت است که حتما باید توسط پزشک معاینه و درمان شود.

جمع بندی

همانطور که در طول متن خواندید، سینوزیت و عوارض ناشی از آن به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در این مقاله ابتدا به بررسی این علل و علائم هریک از سینوزیت‌های حاد و مزمن پرداختیم. و در ادامه روش‌های درمان سینوزیت با طب سنتی شامل درمان‌های غیردارویی و تغذیه مناسب برای این دوران را بیان کردیم.

شما می‌توانید برای خرید انواع داروهای درمان سینوزیت و سایر محصولات گیاهی، انواع مکمل‌ها، محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و با مشاهده اطلاعات کامل بروشور هر محصول اقدام به خرید نمایید. محصول موردنظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل خواهید گرفت.

منابع:

  • بحرینی، س. (۱۳۹۳). بررسی تاثیر ماسا‍ژ سر و صورت بر شدت سردردهای ناشی از سینوزیت. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد, ۳(۱), ۶۸-۷۳.
  • روازاده، حسین و معینی کربکندی، محمدرضا و علینقی زاده، مریم و عباس طاهر، مهدی،۱۳۹۸،پیشگیری و درمان مجرب و فوری (برءالساعه) عفونت سینوس ها با جوش شیرین و دود عنبرنسا،کنفرانس بین المللی طب ایرانی اسلامی،تهران
  • قدمی یزدی، ا.، و غفاری، ف.، و ربانی، م.، و رستگاری، س. (۱۳۹۰). بررسی «زکام» و «نزله» از دیدگاه طب سنتی ایران و مروری اجمالی بر موارد مرتبط با آن در طب کلاسیک. تاریخ پزشکی, ۳(۹), ۹۷-۱۱۸.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان سینوزیت با طب سنتی»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهیتون، خوشحالیم مطالب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع