شربت فیژین فید درمانی گیاهی برای یبوست

شربت فیژین فید درمان گیاهی برای یبوست
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب گفتگوی کوتاهی با خانم دکتر داروساز ضحی مرتضوی خواهیم داشت. در مورد شربت فیژین فید که ملینی گیاهی برای درمان یبوست است صحبت خواهیم کرد. این شربت که حاوی گیاه سنا و انجیر سیاه است می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان یبوست باشد. چرا؟ برای دانستن دلیل این انتخاب با ما همراه باشید.

شاید علاقمند باشید در مورد درمان یبوست شدید در طب سنتی بیشتر بخوانید.

شربت انجیر سیاه یک ملین قوی

انجیر سیاه در طب سنتی به عنوان یک دوا در نظر گرفته می‌شود و به خاطر طبع گرمی که دارد می‌تواند در انواع یبوست، ملین و رطوبت‌بخش باشد. این مسئله باعث شده که در بعضی از کتب طب سنتی دستور تهیه شربت انجیر ذکر شده و برای درمان انواع یبوست استفاده شود. اما تهیه شربت انجیر دردسر زیادی دارد. برای این کار باید انجیر تازه تهیه کرد و بعد از آماده شدن شربت صاف شود و یک سری کارهای دیگر که تهیه شربت انجیر به شکل سنتی به زحمت آن نمی‌ارزد.

شربت انجیر سیاه برای درمان یبوست
انجیر سیاه و شربت آن در طب سنتی برای درمان یبوست و به عنوان ملین استفاده می‌شود.

به همین خاطر شرکت‌های داروسازی در ایران از دستورهای طب سنتی استفاده کرده‌اند و با کمک مواد اولیه تایید شده و با دستگاه‌های مناسب، شربت انجیر را تهیه کرده‌اند. یکی از این شربت‌های انجیر که در بازار ایران وجود دارد، شربت فیژین فید است.

معرفی شربت فیژین فید

این شربت در بطری‌های ۱۲۰ میلی‌لیتری عرضه شده است. قبل از مصرف باید شربت تکان داده شود. ممکن است به صورت طبیعی مقداری رسوب در انتهای شربت مشاهده شود که در مورد محصولات گیاهی این اتفاق طبیعی است و ایرادی ندارد.

جعبه شربت فیژین فید حاوی یک بروشور است که به صورت کامل نکات مربوط به این محصول را توضیح داده است. نکته مثبتی که در مورد این محصول وجود دارد این است که علاوه بر انجیر حاوی مقداری گیاه سنا به اضافه نعناع و گشنیز است. گیاه سنا کمک می‌کند که فیژین فید اثرات ملینی قوی‌تری داشته باشد. نعناع و گشنیز باعث می‌شوند که اگر فرد در کنار یبوست علائم نفخ و دلپیچه داشت، این علائم برطرف شود. و طی درمانش تحمل بهتری داشته باشد.

خرید شربت فیژین فید

نحوه مصرف

دستور مصرف شربت فیژین فید در بروشور محصول ذکر شده است. دوز مربوط به اطفال بالای دو سال و بزرگسالان متفاوت است. برای کودکان زیر دو سال به خصوص اگر کودک تحت نظر پزشک نیست، باید دقت شود که این شربت اصلا مصرف نشود.

دوز توصیه شده بهتر است قبل از خواب شب استفاده شود، به این خاطر که برای شروع اثرات ملینی این شربت لازم است که چند ساعتی از مصرف آن بگذرد. پس اگر این شربت را شب قبل از خواب مصرف کنید تا صبح شکم شما به اصطلاح کار می‌کند.

نحوه مصرف فیژین فید برای یبوست
شربت فیژین فید برای درمان یبوست حاوی انجیر سیاه و گیاه سنا

بهتر است که فیژین فید به صورت متوالی بیشتر از ۷ روز مصرف نشود. این قضیه تقریبا در مورد همه ملین‌های دیگری که حاوی سنا هستند صدق می‌کند. دلیل آن این است که مصرف طولانی‌مدت شربت‌های حاوی سنا یا حتی انجیر، می‌تواند باعث اختلال آب و الکترولیت در بدن شود یا اینکه باعث تنبلی روده شود. بنابراین در اینجا برای درمان یبوست توصیه‌های اصلاح سبک زندگی اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. و نباید به مصرف یک ملین چه فیژین فید چه محصولات دیگر اتکا شود.

موارد منع مصرف

آیا همه افراد می‌توانند از فیژین فید استفاده کنند؟ بهتر است که خانم‌های باردار و شیرده استفاده نکنند. در مورد کودکان زیر دو سال هم همانطور که قبلا گفتیم این شربت منع مصرف دارد. اگر سابقه بیماری‌های التهابی روده دارید یا در حال حاضر مبتلا به بیماری التهابی روده فعال هستید، انسداد یا تنگی روده دارد یا اینکه به دیابت دچار هستید، بهتر است از فیژین فید استفاده نکنید.

برای مشاهده لیست انواع محصولات درمان یبوست و شربت ملین گیاهی می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید:

خرید انواع شربت ملین گیاهی

عوارض فیژین فید

با مصرف فیژین فید در مدت زمان مشخصی که ذکر کردیم یا با رعایت دستور مصرف معین، عارضه خاصی گزارش نشده است. با این حال اگر به صورت ناگهانی دچار علائم حساسیت شدید یا درد ناگهانی شکمی همراه با تهوع یا استفراغ داشتید، مصرف را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت معمولا مشکل خاصی در مصرف این محصول گزارش نشده است.

این شربت ممکن است به خاطر محتوای سنایی که دارد، تا حدی ادرار را قرمز کند که از لحاظ بالینی این موضوع اهمیت خاصی ندارد و جای نگرانی نیست.

ویدئو شربت فیژین فید

در ویدئوی زیر دکتر ضحا مرتضوی درباره این محصول توضیح می‌دهند:

سخن پایانی

در این مقاله مروری بر خواص فیژین فید و موارد مربوط به مصرف آن داشتیم. درمورد این محصول و سایر محصولات گیاهی اگر سوالی داشتید، می‌توانید در صفحه مربوط به آن در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به آن‌ها پاسخ خواهند داد.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع