پودر لاکتول برای یبوست موثر است؟

پودر لاکتول برای یبوست موثر است؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

پودر لاکتول که به صورت ساشه‌ای توسط لابراتوار پرارین پارس تولید و بسته بندی می‌شود، یکی از انواع محصولات پروبیوتیک است. این فرآورده به بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. از پودر لاکتول برای یبوست و کاهش علائم ناشی از اسهال نیز استفاده می‌شود. در این مقاله سعی داریم با تشریح پروبیوتیک‌ها و عملکرد آن‌ها شما را با مکانیسم اثر ساشه لاکتول آشنا کنیم. در ادامه درمورد فواید پودر لاکتول برای یبوست نیز صحبت خواهیم کرد.

پروبیوتیک چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

دستگاه گوارش انسان حاوی انواع متعددی از میکروب‌ها است (فلور میکروبی). این فلور میکروبی علاوه بر تاثیر بر عملکرد گوارشی، در حفظ شرایط طبیعی بافت پوششی روده و ایمنی ذاتی نیز موثر است و تغییر آن در ایجاد بیماری‌های مختلفی از قبیل عفونت، التهاب آلرژی و اختلالات ایمنی نقش دارد.

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های سودمند فلور میکروبی دستگاه گوارش هستند. بسیاری از مشکلات گوارشی و گاه آلرژی‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که جمعیت پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های سودمند فلور میکروبی دستگاه گوارش ما کاهش می‌یابند.

عوامل متعددی سبب کاهش جمعیت باکتری‌های سودمند دستگاه گوارش ما می‌شوند، اولین و شاید مهم‌ترین عامل در کاهش این باکتری‌های مثبت، استرس است که همه ما روزانه با آن مواجه‌ایم. از سایر عوامل می‌توان به وجود برخی بیماری‌ها مانند سندرم روده تحریک پذیر، عفونت‌های کاندیدایی در خانم‌ها و مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها و… اشاره کرد. امروزه با شناسایی نقش و اهمیت فلور میکروبی روده، استفاده از پروبیوتیک‌ها در حفظ و بهبود سلامت کلی بدن رواج یافته است.

در واقع پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در صورت مصرف به مقدار کافی اثرات مفیدی بر سلامت میزبان دارد. رایج‌ترین نمونه‌های پروبیوتیکی از دو جنس لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم می‌باشند.

پری بیوتیک چیست و چه اهمیتی دارد؟

پری بیوتیک‌ها (که معمولا با نام پره بیوتیک نیز شناخته می‌شوند) غذای پروبیوتیک‌ها هستند. در واقع پری‌بیوتیک‌ها ترکیبات مکملی هستند که در روده کوچک، هیدرولیز و جذب نمی‌شوند و به عنوان ماده غذایی در دسترس باکتری‌های فلور روده بزرگ قرار می‌گیرند. این ترکیبات به صورت انتخابی رشد و فعالیت تعدادی از گونه‌های باکتریایی فلور گوارشی را تحریک می‌کنند و در نتیجه اثرات مفیدی بر سلامت میزبان دارند.

رایج‌ترین پری بیوتیک‌ها کربوهیدرات‌هایی با سایزهای متفاوت هستند و از انواع آن می‌توان به فروکتوالیگوساکارید و اینولین اشاره نمود. جالب است بدانید که موز، عسل، مارچوبه، کنگر فرنگی، سیر و پیاز حاوی پری بیوتیک‌ها هستند.

به محصولاتی که هم شامل پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های سودمند) و هم شامل پری بیوتیک‌ها (غذای پروبیوتیک‌ها) باشد، سین بیوتیک گفته می‌شود. امروزه بسیاری از شرکت‌ها اقدام به تولید محصولات غذایی، دارویی و مکمل‌های پروبیوتیک برای حفظ باکتری‌های مفید بدن کرده‌اند. یکی از انواع این مکمل‌ها پودر لاکتول است که یک مکمل سین بیوتیک محسوب می‌شود.

ترکیبات پودر لاکتول چیست؟

لاکتول محصولی از برند نیچرز اونلی است که به فرم قرص و پودر (ساشه) در بازار وجود دارد. این فرآورده‌ی سین بیوتیک حاوی اسپورهای زنده لاکتوباسیلوس در ترکیب با فروکتو الیگوساکارید می‌باشد. همانطور که گفتیم لاکتوباسیلوس رایج‌ترین پروبیوتیک است.

این باکتری‌های گرم مثبت، سازنده لاکتیک اسیدی هستند که بخش عمده‌ای از فلور طبیعی روده در انسان و حیوانات را تشکیل می‌دهند. لاکتیک اسید در کاهش PH در روده و ممانعت از رشد ارگانیسم‌های پاتوژن و بیماری‌زا موثر است. لاکتوباسیل عمدتا در روده باریک به سنتز ویتامین‌های Bکمپلکس کمک می‌کند. همچنین آنزیم‌های مورد نیاز در هضم و جذب انواع کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها را می‌سازند.

فروکتوالیگوساکارید نیز که از رایج‌ترین پری بیوتیک‌ها هستند، به شکل اختصاصی توسط انواع اصلی باکتری‌هایی که اسید می‌سازند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ترکیبات غذای اصلی پروبیوتیک‌هایی مانند بیفیدو باکتری‌ها و لاکتوباسیل‌ها هستند که ساکنان دائمی روده بوده و اثرات مفیدی دارند.

پودر لاکتول برای چیست؟

ساشه لاکتول یک فرآورده سین بیوتیک (پروبیوتیک + پری بیوتیک) است. ترکیبات موجود در پودر لاکتول بقای باکتری‌ها هنگام عبور از قسمت فوقانی دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و باعث افزایش اثرات آن‌ها در روده می‌شوند.

مهم‌ترین فواید و مزایای پودر لاکتول شامل موارد زیر است:

  • بهبود فرایند هضم و رفع مشکلات گوارشی
  • تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر باکتری‌های عفونت‌زا
  • رفع و درمان بیماری یبوست
  • کمک به کاهش علائم ناشی از اسهال
  • رفع اسهال مسافرتی یا اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و یا عفونت‌ها
  • کمک به بهبود علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر
  • درمان نفخ، درد شکم و بوی بد دهان ناشی از تداخلات گوارشی

خرید پودر لاکتول

پودر لاکتول برای یبوست

پروبیوتیک موجود در ساشه لاکتول از نوع لاکتوباسیلوس است که سازنده لاکتیک اسیدی هستند. این اسید بخش عمده‌ای از فلور طبیعی روده انسان را تشکیل می‌دهد. لاکتیک اسید در کاهش PH روده تاثیرگذار بوده و آنزیم‌های مورد نیاز در هضم را می‌سازند.

ترکیبات موجود در ساشه لاکتول باعث بقای باکتری‌ها هنگام عبور از قسمت فوقانی دستگاه گوارش شده و اثرات آن‌ها در روده را افزایش می‌دهند. بدین ترتیب این محصول در کاهش اختلالات گوارشی و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط با آن مانند یبوست موثر می‌باشد.

خرید پودر لاکتول
جهت خرید پودر لاکتول برای بهبود هضم، تقویت ایمنی، رفع یبوست و درمان اسهال روی عکس کلیک کنید.

پودر لاکتول برای اسهال

بر اساس تحقیقات گسترده صورت‌گرفته بر روی پروبیوتیک‌ها، تاثیر این میکروارگانیسم‌ها در درمان اسهال‌های عفونی (باکتریایی و ویروسی) و اسهال‌های مسافرتی اثبات شده است. علاوه بر این پروبیوتیک‌ها از اسهال در کسانی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، نیز پیشگیری می‌کند.

به طوری که اگر بعد از اتمام دوره مصرف آنتی بیوتیک، از پروبیوتیک و مکمل‌های آن استفاده کنیم، باعث جلوگیری از ابتلا به اسهال و ایجاد مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود.

طرز مصرف پودر لاکتول

در مورد طرز مصرف پودر لاکتول با توجه به شرایط خودتان با پزشک یا داروساز مشورت کنید. در صورتی که دستور خاصی تجویز نشده باشد، می‌توانید پودر لاکتول را به صورت روزانه ۱ تا ۲ ساشه مصرف کنید. این پودر خوراکی بوده و نیازی به مصرف آن همراه با آب وجود ندارد. همچنین می‌توانید پودر لاکتول را همراه با غذا و یا بدون غذا میل کنید.

توجه داشته باشید که ایمنی پودر لاکتول در دوران بارداری و شیردهی اثبات نشده است، لذا از مصرف آن در این دوران بپرهیزید. افرادی که مبتلا به نقص ایمنی هستند لازم است پروبیوتیک‌ها را با احتیاط مصرف کنند. همچنین اگر تحت درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها هستید، رعایت فاصله حداقل ۲ ساعت با مکمل‌های پروبیوتیک ضروری خواهد بود.

عوارض پودر لاکتول

پودر لاکتول و به طور کلی مکمل‌های پروبیوتیک در اغلب موارد به خوبی تحمل می‌شوند. چرا که تاکنون عوارض جانبی شناخته شده‌ای پس از مصرف این مکمل گزارش نشده است.

با این حال برای کسانی که به هر کدام از ترکیبات موجود در این فرآورده حساسیت دارند، توصیه می‌شود که جهت جلوگیری از ایجاد عوارض جانبی از مصرف پودر لاکتول خودداری نمایند.

جمع بندی

همانطور که در طول متن گفتیم پودر لاکتول یک فرآورده سین بیوتیک است که حاوی پروبیوتیک‌ها و پره بیوتیک‌ها می‌باشد. ساشه لاکتول نیچرز اونلی برای بهبود هضم، رفع اسهال و درمان یبوست به کار می‌رود و در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. در این مقاله به بررسی اثر پودر لاکتول برای یبوست پرداختیم و شما را با مزایای مکمل‌های پروبیوتیک آشنا کردیم.

شما می‌توانید جهت خرید پودر ساشه لاکتول و سایر محصولات گیاهی شامل انواع قرص و شربت ملین و موثر در درمان یبوست به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

خرید شربت برای یبوست شدید بزرگسالان

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

طریقه مصرف پودر لاکتول برای کودکان چگونه است؟

ساشه لاکتول به صورت پودر قابل حل در دهان است. اطفالی که در بلع قرص مشکل دارند می‌توانند از ساشه استفاده کرده و آن را مستقیما در دهان ریخته و از طعم لذیذ ساشه نیز لذت ببرند.

زمان مصرف پودر لاکتول چه زمانی است؟

پودر لاکتول را می‌توانید همراه با غذا و یا بدون غذا میل کنید. اگر فقط برای دوره درمان اسهال از پودر لاکتول استفاده می‌کنید، مصرف آن تا ۲ هفته روزی یک ساشه کفایت می‌کند.

پودر لاکتول در بارداری قابل استفاده است؟

خیر تاکنون ایمنی مصرف پودر لاکتول در بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است. لذا از مصرف این فرآورده پروبیوتیک در دوران بارداری و شیردهی خودداری نمایید تا خطری متوجه شما و کودکتان نشود.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره