تاثیر لوبیا سفید بر لاغری
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

Phaseolus vulgaris یک گونه گیاه از سرده لوبیاست. انواع مختلف لوبیای خشک از جمله لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، لوبیا چیتی، لوبیا سفید و انواع دیگر از این گیاه تولید می‌شوند. می‌توان از برخی از انواع این لوبیاهای خشک یا پوسته آن‌ها برای تهیه عصاره استفاده کرد. این عصاره استفاده دارویی دارد. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به خواص عصاره لوبیا سفید و مخصوصا ارتباط لوبیا سفید و لاغری می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عصاره لوبیا سفید چیست؟

عصاره لوبیا سفید اغلب به عنوان یک محصول طبیعی برای کمک به کاهش وزن در بازار عرضه می‌شود. این مکمل که بیشتر با  عنوان Phaseolus vulgaris نامیده می‌شود، اغلب از لوبیا سفید تهیه شده و به عنوان مسدود کننده یا خنثی کننده نشاسته به بازار عرضه می‌شود.

طرفداران این محصول مدعی هستند که عصاره لوبیا سفید، می‌تواند با اثرات آلفا آمیلاز مبارزه کند. آلفا آمیلاز آنزیمی است که در تجزیه کربوهیدرات‌ها به قند نقش دارد.

تصور می‌شود عصاره لوبیا سفید با کند کردن فعالیت آلفا آمیلاز از تبدیل قند اضافه (گلوکز) به چربی در بدن جلوگیری می‌کند. همچنین ادعا می‌شود عصاره لوبیا سفید علاوه بر تسهیل کاهش وزن، از چاقی جلوگیری می‌کند و مستقیما چربی شکمی را هدف قرار داده و آن را کاهش می‌دهد.

لوبیا سفید چیست
عصاره لوبیا سفید اغلب به عنوان یک محصول طبیعی برای کمک به کاهش وزن در بازار عرضه می‌شود.

علاوه بر این، گفته می‌شود عصاره لوبیا سفید با مقاومت به انسولین مبارزه میکند، انرژی را افزایش می‌دهد، عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد، علائم آرتریت (التهاب مفصل) را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان روده بزرگ را پایین می‌آورد. تحقیقات برخی از این ادعاها را بیش از بقیه پشتیبانی و تایید می‌کنند. 

فواید لوبیا سفید برای سلامتی

تا به امروز، درباره فایده عصاره لوبیا سفید برای موارد ذکر شده شواهد محدودی وجود دارد. در بین این موارد کاهش وزن همچنان تمرکز اصلی تحقیقات است. در ادامه به رابطه لوبیا سفید و لاغری و چگونگی تاثیر آن بر کاهش وزن می‌پردازیم.

لوبیا سفید و لاغری

بین مصرف عصاره لوبیا سفید و لاغری ارتباط وجود دارد. عصاره لوبیا سفید به عنوان یک داروی کاهش وزن عرضه و تبلیغ می‌شود. تصور می‌شود ماده‌ای که به عنوان ایزوفرم مهار کننده آلفا آمیلاز ۱ (alpha-AI1) شناخته می‌شود، به کربوهیدرات‌های زنجیره بلند متصل شده و از جذب آن‌ها در روده جلوگیری می‌کند.

Phaseolus vulgaris به عنوان افزایش دهنده فعالیت alpha-AI1 شناخته شده و به این وسیله مانع ورود نشاسته به جریان خون و تبدیل آن به چربی می‌شود.

در سال ۲۰۱۱، مروری بر مطالعات بالینی قبلی بر عصاره لوبیا سفید در محصولی به نام Phase 2 Starch Neutralizer (خنثی کننده نشاسته فاز ۲) نشان داد مصرف عصاره لوبیا سفید، جذب کربوهیدرات را در شرکت کنندگان در این مطالعه کاهش داد. نویسندگان این بررسی نتیجه گرفتند که عصاره لوبیا سفید هنگامی که با وعده غذایی مصرف شود می‌تواند باعث کمک به کاهش وزن شود. 

لوبیا سفید و لاغری
بین مصرف عصاره لوبیا سفید و لاغری ارتباط وجود دارد. عصاره لوبیا سفید به عنوان یک داروی کاهش وزن عرضه و تبلیغ می‌شود.

شما می‌توانید برای تهیه قرص کربوفایت کارن (کمک به کاهش وزن و لاغری) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول کربوفایت کارن

در ترکیبات این محصول از عصاره لوبیا سفید نیز استفاده شده است.

لوبیا سفید و کنترل قند خون

عصاره لوبیا سفید می‌تواند در کمک به کنترل بهتر قند خون در افراد مبتلا به دیابت و یا افراد در مرحله پیش دیابت نقش داشته باشد. اما می‌تواند مانند شمشیر دو لبه باشد. 

یک مطالعه کوچک در ۲۰۰۹، گزارش داد که دوز ۳۰۰۰ میلی‌گرمی پودر Phaseolus vulgaris توانست کاهش ۳۴ درصدی در شاخص گلوکز یا گلیسمی (GI) غذاهای دارای قند بالا مانند نان سفید ایجاد کند. دوزهای پایین‌تر پودر Phaseolus vulgaris، شاخص گلوکز (GI) را تغییر نداد. 

تاثیر لوبیا سفید بر قند خون
عصاره لوبیا سفید می‌تواند در کمک به کنترل بهتر قند خون در افراد مبتلا به دیابت و یا افراد در مرحله پیش دیابت نقش داشته باشد.

غلاف لوبیا می‌تواند قند خون را کاهش دهد. از طرفی داروهای دیابت نیز قند خون را پایین می‌آورند. مصرف غلاف لوبیا و داروهای دیابت ممکن است قند خون را بسیار پایین بیاورد. در صورت مصرف این دو، قند خون خود را به دقت تحت نظر داشته باشید. ممکن است لازم باشد دوز داروهای دیابت شما تغییر کند. بنابراین با پزشک خود درباره تداخل دارویی و دوز مصرفی داروهای دیابت و عصاره Phaseolus vulgaris مشورت کنید. 

دیگر فواید عصاره لوبیا سفید

بیشتر فواید دیگر عصاره لوبیا سفید که توسط پزشکان طب جایگزین ذکر شده‌اند، چندان به اثرات این عصاره مربوط نیستند و به طور کلی فواید ثانویه کاهش وزن هستند.

هرگز نشان داده نشده است که عصاره لوبیا سفید (به عنوان یک داروی کاهش وزن)، از فشار خون بالا، دیابت، آرتریت، کلسترول بالا، سرطان یا بیماری مزمن کلیه پیشگیری و یا آن‌ها را درمان می‌کند. این موضوع درباره افزایش انرژی یا عملکرد ورزشی نیز صادق است.

چیزی که روی همه این مشکلات تاثیر دارد، چاقی است و عصاره لوبیا سفید می‌تواند به درمان چاقی کمک کند. بنابراین، کاهش وزن (و نه عصاره لوبیا سفید) به صورت بالقوه می‌تواند دیابت، آرتریت، کلسترول بالا و بقیه این مشکلات نامطلوب را درمان یا از آن‌ها پیشگیری کند.

عوارض جانبی عصاره لوبیا سفید

عصاره لوبیا سفید در صورتی که به صورت تجویزی یا طبق دستور مصرف شود، بی خطر در نظر گرفته می‌شود. این محصول برای استفاده طولانی مدت یا مداوم مناسب نیست.

عصاره لوبیا سفید می‌تواند در برخی از افراد عوارض جانبی جزئی از جمله تهوع، نفخ، گاز و اسهال ایجاد کند. افرادی که به لوبیا حساسیت دارند باید از مصرف عصاره لوبیا سفید پرهیز کنند.

این عصاره، به دلیل عدم وجود تحقیقات کافی نباید به کودکان داده شود. اگر به دنبال کنترل وزن خود یا فرزندانتان هستید، موسسه ملی بهداشت (the National Institutes of Health) توصیه می‌کند برنامه‌ای شامل یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را دنبال کنید.

قبل از مصرف عصاره لوبیا سفید با پزشک خود مشورت کنید تا از مناسب بودن این محصول برای خود مطمئن شوید.

نکته‌ای برای مصرف عصاره لوبیا سفید

عصاره لوبیا سفید نیز مانند خود لوبیا سفید، در برخی افراد موجب ایجاد نفخ و گاز بیش از حد می‌شود. برای غلبه بر این مشکل، همیشه با کمترین دوز ممکن شروع به مصرف کنید تا بدنتان بتواند به تدریج با کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم عصاره لوبیا سفید سازگار شود.

همچنین می‌توانید با مصرف عصاره لوبیا سفید به همراه مقدار زیادی سبزیجات سبز، نفخ را کاهش دهید. از طرف دیگر، از مصرف سیب زمینی، میوه یا غذاهای شیرین، دو تا سه ساعت قبل و بعد از مصرف عصاره لوبیا سفید خودداری کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به فواید Phaseolus vulgaris پرداختیم که اغلب از لوبیا سفید تهیه و به عنوان مسدود‌کننده یا خنثی کننده نشاسته به بازار عرضه می‌شود.

همچنین رابطه عصاره لوبیا سفید و لاغری و کاهش وزن را بررسی کردیم. همان‌طور که گفته شد برای دیگر فواید عنوان‌شده برای عصاره لوبیا سفید، شواهد علمی کافی وجود ندارد و این موارد فواید ثانویه کاهش وزن (که عصاره لوبیا سفید بر آن تاثیرگذار است) محسوب می‌شوند.

شما می‌توانید برای تهیه قرص کربو اسلیم هلث اید (کمک به کاهش وزن و تنظیم قند خون) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول کربو اسلیم

کپسول کربو اسلیم هلث اید حاوی عصاره لوبیای سفید، کروم و چای سبز است و در کمک به لاغری، افزایش سوخت و ساز چربی‌ها و متابولیسم بیشتر کربوهیدرات‌ها تأثیر بسیار مطلوبی دارد.

منابع: سایت های verywellfit و WebMD


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره